Dag 13 op Curaçao/dag 8 therapie

10 maart 2022 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Goedemorgen allemaal weer,

jullie zijn vast benieuwd of Pieter en ik nog op stap zijn geweest dinsdagavond? Uhhh nee! Maar het wel thuis gezellig gemaakt. Op het moment dat we dus voor een koude koffie wilden weggaan en we Maud vroegen of ze het echt oké vond, begon ze toch te twijfelen en gaf ze aan het spannend te vinden, omdat ze het huis niet zo goed kent. Uiteraard geen probleem en blij dat ze dat eerlijk zei! Rens lag uiteraard al lekker te slapen. Pieter was zo lief om toch nog een koude cappuccino te scoren en zo maakten we het met de oppas gezellig op het balkon!

Wij dus!

En de oppas!
Ik wilde nog even aanvullen wat Maud dus zoal doet tijdens haar sibbling programma. Ze heeft een werkboekje met opdrachten gekregen waar ze elke dag in werkt. Ze vertelde oa dat elke vinger een betekenis heeft (wat kan je goed, wat wil je beter in de toekomst, wat vind je vervelend etc) en dat ze daar dan iets bij zet. Ook houden de meiden van Pranken (mensen in de maling nemen) dus daar zijn ze dan ook druk mee. Geldmuntje ik de vloer vastlijmen, koekjes uitdelen met ipv lekkere crème, tandpasta er tussen etc. Dikke pret dus! Ze leren van alles over het eiland en kleuren en knutselen. Maud kwam nog terug op de brief die wij voor hadden geschreven, dat ze dat heel fijn vond.

De dag van vandaag (woensdag): Rens maakte mij echt super lief wakker. Ik was vannacht om 03.40 uur wakker geworden door appjes die op mijn horloge binnen kwamen. Oeps dom in NL is iedereen dan al volop in de actie. Maar Rens kwam heel lekker en rustig bij me liggen. Iets wat normaal niet gebeurd. Of hij wil meteen eten of hij gaat klieren en pijn doen. Dus ruim een uur daar van genoten. Oké tussendoor er even uit gesprongen om pieter van koffie te voorzien. Ik houd hem liever te vriend! Rens had geen zin om na het ontbijt ook maar iets te doen en Maud was eerst druk met haar huiswerk en daarna even bellen met vriendinnen. Vervolgens zijn Maud en ik even naar het zwembad gegaan. Aangezien Larissa (begeleidster Heppiekidz en waar Rens ook meerdere nachten gelogeerd heeft) met haar gezin nu op Mambo Beach lag leek het Maud leuker om daar heen te gaan dan naar de sibbling. Ze zou vandaag dolfijntraining krijgen maar er waren zieken. We hebben haar dus lekker laten gaan en met de jongens laten spelen. Pieter ging zijn vaste 1,5 km zwemmen en ik ging met Rens naar het CDTC.

Hoe mooi!

Al vrij snel hij moe te zijn en niet te willen, maar met wat grapjes en geduld ging hij mee en was hij blij Annie en Lindsay te zien. Geen vuiltje aan de lucht dacht ik… Blij leek hij na een half uur de therapie kamer uit te komen, opweg naar de omkleed ruimte. Maar toen duurde het allemaal wel erg lang voordat Rens naar het dok kwam. Ik ging maar eens even kijken en Annie wilde mij net halen. Rens zat op de grond op schoot bij Lindsay en had alleen zijn zwembroek maar aan en dus nog geen wetsuit. Hij wilde echt niet mee. Ik probeerde rustig op hem in te praten en zei dat Maud zo terug zou komen van het strand en hem dan heel graag zou willen zien in het water. Rens zijn gezicht begin te stralen en vroeg; Larissa ook. Ik gokte dat Larissa Maud zou terug brengen dus antwoordde JA. Rens wist niet hoe snel hij zich aan moest kleden. Ik hem me toen naar de receptie gehaast om te vragen of zij Maud maar ook de begeleidster door wilden laten lopen omdat mijn zoon zat te wachten. Deze man begon een heel verhaal over aanvragen, therapeuten die dat moeten goedkeuren etc Etc. Maar goed, uiteindelijk zag hij wel dat de nood hoog was en zou hij het regelen. Terug bij het dok zat meneer er nog steeds op en niet in het water en dus werd mijn aanwezigheid ik het dok verzocht. Rens zat nu op een ander dok en bij een andere dolfijn dus moest ik even een stukje omlopen. Rens vertelde mij er niet in te willen, want het water was koud. Sukkel! Ik hem hem gezegd dat Larissa en Maud pas kwamen als hij echt eerst hard ging werken. Nou hij sprong er zo’n beetje meteen in!

Toch het water in!SpelletjesSpelen met de balNog een keer overgooien
 En ja hoor, daar waren de redders Maud en Larissa! Ook zij mochten dichter bij komen.Larissa onze redder in noodIk kon zo wel van dichterbij foto’s en filmpjes maken. De camera man van het CDTC kon nu wel filmpjes maken, maar hopelijk krijgt de fotograaf morgen ook nog de kans. Rens had echt dikke pret in het water (zie ook het filmpje) . Ze krijgt haar opdracht

Zelf kiezen wat de volgende opdracht is
Zoals je hierboven op de foto ziet, mag Rens dus aan de hand van foto’s de volgende opdracht/spel uitkiezen. En dat werd een show waarbij de dolfijn (sorry, ik ben even haar naam vergeten) uit het water springt.

Nog even een show

En nog een keer!

Daarna was het tijd om te douchen. Heel fijn dat Larissa ook op de terugkoppeling wilde wachten zodat ook zij hier mogelijk in de toekomst wat mee kan richting Rens. Het hele team van Heppiekidz leeft zo mee met wat hier gebeurd. Jennie heeft zich al opgegeven voor de basiscursus SherBorne liet ze weten.  Super bedankt!!! Maar goed het duurde een hele tijd voordat Rens weer terug kwam. Inmiddels was pieter ook erbij gekomen. Ik kon niet langer wachten want ik ging naar de workshop “Alles wat je over de dolfijn wilde weten”. Ik kreeg een privè workshop want verder had geen ouder zich opgegeven. En dat juist terwijl de dolfijn hier zo centraal staat. Het was een hele interessante workshop en nog meer besefte ik mij dat de dolfijnen hier echt de allerbeste zorg en liefde krijgen. Wisten jullie dat een dolfijn 12 maanden zwanger is, dat een baby dolfijn direct na de geboorte meteen adem moet halen boven water en dat mama dolfijn de baby omhoog beweegt, dat hier gewerkt wordt met de tuimelaar die 3.5 meter kan worden, dat dolfijnen zich kunnen voortplanten tussen hun 9-14de levensjaar.

Kanoa dus! Maar wel nu 7 jaar
 Maud was inmiddels met Pieter teruggelopen en gezellige Harry had met mij naar de workshop geluisterd. Eigenlijk maar om 1 ding:  nog een dikke knuffel van Loes de dolfijntrainster. Samen liepen we terug en toen zagen we Larissa en Lyev nog even. De mannen gaven elkaar een dikke knuffel maar Rens wilde toch echt naar huis. Daar had Pieter mijn wijnglas al flink koud gezet in de vriezer en werd er meteen witte wijn voor me in geschonken. Nu kon hij me bijpraten over de terugkoppeling. Rens had dus na het douchen gezegd, nog te willen werken (😂) en dus hadden ze er nog wat therapie ingegooid. Hij had Lindsay dus al wel eerder in de therapie die dag in haar gezich gekrabd. Ik kan dan echt van zijn gedrag balen en verdrietig om zijn, maar aan de andere kant is het goed dat hij het hier ook toont, want daarvoor zijn we immers hier. Zoals Lindsay het zo mooi zegt; het is geen agressie maar het is een vorm van communicatie met zijn lijf. Natuurlijk niet een juiste manier maar daar worstelt hij dus ook mee. De vergelijking die ze maakte is dat als je ons ducktape op onze mond zou plakken wij ook met onze handen of lichaam zouden gaan “praten” uit frustratie.  Rens kan zich al niet goed verwoorden en zeker niet mbt emoties. Daarbij komt de schrik, boosheid of angst bij hem echt wat later binnen en kan er dan nogal ongefilterd uitkomen. Lindsay gaf ook aan dat Rens echt wel moe kan zijn (ook al had hij deze dag in onze ogen nog niets gedaan) omdat dit alles echt heel veel van hem vraagt en zoals eerder benoemt vanuit niet elke dag naar de sportschool; dag breekt je ook een keer op of dat je zo geen zin meer hebt. Ze had duidelijk vaker met dit bijltje gehakt. Lindsay gaf nog wat meer uitleg aan Larissa over de SherBorne methode. Nadat pieter mij had bijgepraat, belden we nog even met Cuijk.

Maud wilde nog wel even met mij naar het strand en dan vooral om te kijken of Gavri en Lyev er nog waren. Daar heeft ze dus even meegespeeld en toen de zon aan het ondergaan was (rond 18.00 uur) kwam ze bij me terug aangezien in even bij Hemingway lag. Ik dacht te gaan eten, maar daar dacht mevrouw even anders over. Ze wilde kunstjes in het water doen en spelen spelen! Dus oké ik bleef zitten en pieter at alvast met Rens. Die overigens een mega gezellige leuke bui had wat het voor Pieter enorm gezellig maakte. Maud speelde al snel met een meisje die ook alleen was dus dat werd super gezellig. Om half 8 kreeg ik Maud eindelijk mee.

Maud speelt door Sunset

Zij had totaal geen trek maar keek alleen uit naar het ijsje wat haar door Pieter beloofd was. Dus oké ik at de geel rijst op en pieter ging met Maud weer naar het strand voor ijs. Maar kwam terug met voor mij een heerlijke calorie rijke ijs cappuccino! We hebben een nieuwe Scandinavische serie op Netflix uitgekozen dus die gaan we zo maar even gezellig kijken. Fijne dag allemaal weer. En nogmaals bedankt voor alles lieve berichten op deze logger en de lieve whatsapp berichten. Doet ons echt zo goed hoe iedereen meeleeft! Dikke knuffel van ons

1. Petra:
    10 maart 2022
    Wat een mooie fotos en mooie verhalen. Wat een bijzondere reis en ervaringen. Geniet ervan.
  2. Kristel:
    Dank je wel Petra!!
  3. Edward/Maatje:
    10 maart 2022
    Hoi SUPER family, wat mooi om het weer allemaal te lezen. Helaas alweer de laatste daagjes daar, maar wat nemen jullie een mooie ervaring mee terug met mooie herinneringen en veel leerzame momenten 😊. Geef de tips en trics maar door 😉. En wat mooi om te lezen dat Maud ook zo heerlijk geniet. Maak er nog wat moois van met zijn allen, dat hebben jullie zeker verdiend 🌞.
  4. Kristel:
    10 maart 2022
    We gaan het zeker met jou evalueren! 😃 Wat had je toch een leuk filmpje gestuurd! Rens met een dikke smile!! ❤️👍🏼
  5. Monique v lonkhuijzen:
    💪🏻🥰❤️
  6. Kristel:
    💋💋💋💋
  7. Sjouk:
    10 maart 2022
    Wauw, echt geweldig voor alle 4. Genieten met een hoofdletter en ook nog veel leren.
  8. Kristel:
    Dank je wel!
  9. Lara:
    Dikke Thumbs UP voor allemaal 👍👍👍👍 super trots op jullie 4tjes 💋
  10. Kristel:
    💋❤️💋❤️
  11. Ivanka:
    10 maart 2022
    Dag Familie Knots, Nog altijd zijn wij erg geboeid door jullie verhalen, ervaringen. Diep respect!!, 🙏het valt niet altijd mee, maar gelukkig blijven jullie lachen en genieten, tja de ice cappuccino is een echte aanrader😉Veel liefs uit het mooi Houten
  12. Kristel:
    10 maart 2022
    Hé Ivanka, jullie zullen vast veel herkennen. Snel onder het genot van een warme cappuccino tijdens het zwemmen er over hebben. 😃
  13. Saskia:
    Die Rens, gewoon om meer therapie vragen 💪🏻😂

Wat fijn toch dat er voor Maud ook zoveel te doen is en ze vriendjes en vriendinnetjes daar heeft.. dit is een vakantie die zij ook nooit meer vergeet!
  14. Kristel:
    💋💋
  15. Ospel Zoo.:
    10 maart 2022
    Super tof om elke dag mee te lezen. Heb mij nooit echt gerealiseerd hoeveel “werk” Rens geeft. Hulde hoe jullie hiermee omgaan. Ook super tof dat er voldoende aandacht voor Maud is door Sibbling programma. Jullie zijn echt kanjers !!

Neemt niet weg dat ik zo vrij ben geweest om jullie beide vast voor een AA cursus op te geven bij terugkomst in NL .. 🤪🤪🤪🤣🤣🤣
  16. Kristel:
    10 maart 2022
    Tja op deze manier heeft iedereen even een kijkje in ons leven… Denk dat heel veel hier niet van bewust zijn. Maar vanaf dat meneer wakker is staan we meer dan aan. Maar gelukkig doen Pieter en ik dat als een team samen en hebben we heel veel lieve mensen om ons heen die ons daar geregeld bij helpen door Rens even over te nemen of door er te zijn voor ons! ❤️ En die AA club; goed idee! 😂
  17. Ineke leguit:
    10 maart 2022
    Hoi lieverds, wat fijn deze inzage in jullie leven en het klopt dat ik mij niet bewust was dat het zo heftig kan zijn. Goed dat jullie dit delen. Veel mensen met een kindje met down kunnen er baat bij hebben en ook degenen rond Rens. Jullie zijn een voorbeeld voor velen. Fijn dat de therapie goed gaat. En Maud zij vind haar weg wel. Trots op jullie 😘
  18. Kristel:
    11 maart 2022
    Wat leuk Ineke dat je mee leest! Dank je wel voor je lieve woorden! Het is absoluut zo fijn dat Maud meegenomen wordt in dit hele proces en dat zij dus niet (weer) aan de zijlijn staat. 😃
  19. Elma:
    10 maart 2022
    Wat een mooi verhaal weer. Geweldige dieren hè die dolfijnen. Toen wij er waren werd er een dolfijn geboren, dat was zo gaaf. En dat naar boven duwen van de moeder zagen wij gebeuren. Echt waanzinnig.
    Heel fijn dat Rens het water in ging. Het is echt intensief die therapie maar zo mooi.
    Nog maar paar dagen voor jullie. Geniet ervan en hoop zo dat het Rens en jullie veel brengt.
    En dat aanstaan en die boze buien uit onmacht met agressie zijn zo herkenbaar. 😢 Dat is voor anderen echt goed om eens te lezen.
    Jullie zijn toppers en Maud een geweldige zus! 😍😘
  20. Kristel:
    11 maart 2022
    Wauw wat een mooie ervaring! Tja velen hebben uiteraard geen idee hoe het echt dagelijks aan toe gaat.. en dan is het nu nog vakantie zonder vaak haast etc. Daarom dus een inkijkje en ook de behoefte aan deze therapie. Liefs van ons
  21. Stephanie:
    10 maart 2022
    Jullie verhaal weer met een glimlach zitten lezen. Het is ook leuk en fijn voor jullie zelf dat dit allemaal zo goed vastgelegd is want dan kan je daar op een later moment nog eens naar kijken.
    Heel veel plezier de laatste dagen. Zet hem op toppertjes!!!
    🐬🥰
  22. Kristel:
    11 maart 2022
    We kunnen van deze reislogger een boek laten maken dus daarom inderdaad heel fijn! We gaan nog lekker even genieten! Dank lieve schat! 😘
  23. Wilma:
    11 maart 2022
    Wat maken jullie veel mee, zeg! Het is echt een avontuur!
    Mooi om zo mee te kunnen lezen!
  24. Kristel:
    12 maart 2022
    Hé Wilma, hoe is het bij jullie? Liefs van ons
  25. Caroline:
    11 maart 2022
    Wat een mooie verhalen en superfoto’s! Nu echt even de tijd genomen ze te lezen! Geniet samen ❤️
  26. Kristel:
    12 maart 2022