Dag 11 op Curaçao/ dag 6 therapie

8 maart 2022 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Goedemiddag Nederland/ goedemorgen trouwe lezers in Dubai,

hoe is het met jullie? Aangezien Maud en ik gisteren weer wat laat thuis waren en ik mijn ogen om 21.30 uur echt niet meer open kan houden (andere ouders van deelnemers hoor ik hier ook over) dus weer een bericht tijdens de ochtend zon (09.15 uur). Net mijn workout HIT achter de rug dus met ontbijt aan de schrijf!

Gisterochtend zijn we na het vaste ritueel stoeien, knuffelen en ontbijten naar het zwembad gegaan. Maud was begonnen aan haar huiswerk maar staakte dat even voor het zwemmen. Rens wilde eerst (zoals gewoonlijk) niets doen en thuis tv kijken, maar we bemerkte al weer dat timer en daarna laten kiezen welke zwembroek etc enorm veel doet. Hij heeft de tijd echt even nodig. En van de pictos gaan we thuis een vast ritueel maken, want wij denken wel dat Rens alles begrijpt, maar het land toch niet echt bij hem. Visualiseren gaat echt beter. En voor wie niet eigenlijk! Bij het zwembad wilde Rens eerst alleen maar zitten, maar al snel liep hij naar het water. Oh ja toch zijn schoenen aan want dat gras kriebelt te veel. Met Maud dikke pret gehad op de kant met water gooien naar elkaar en dan leren dat even stoppen echt even stoppen is zodat Maud soms even adem kon halen.

Zwembad pretZwembad duik!

Na het plonsen weer terug naar huis (zoals Rens dit noemt) en toen lunchen. Maud ging weer aan haar huiswerk, wat voor haar echt nu even niet past in dit hele vakantie/therapie gebeuren. Dus een kleine strijdt was aanwezig. En we snappen het zo goed. Ook zij heeft immers haar brusjesprogramma/therapie en wij alle drie geen huiswerk. Maarja, wat moet dat moet. Inmiddels hadden we voor Maud als opdracht een mooie brief geschreven met alles benoemt waar we giga trots op zijn! We hebben nog even geen idee hoe begeleider Floor (die mega veel van het eiland en de natuur weet en altijd op blote voeten loopt dus Maud nu ook) dit gaat meenemen in haar programma! Maar zo leuk om te zien dat de meiden blij zijn als ze elkaar zien! Voor deze week hebben we afgesproken dat Pieter of ik even ons eigen rust momentje pakken en vandaag zou dat voor pieter zijn. Dus iets voor 13.00 uur liepen we naar het CDTC. Maud liep meteen naar de meiden toe en met een daaaag ging ze haar eigen weg. Rens werd weer vrolijk begroet door Landsay en Annie. Ik heb nog even benoemt dat Rens het dus heel fijn vindt om naar anderen toe te stappen en ze fijn te begroeten maar andersom niet kan händelen en hij dan al snel boos roept; gaaa weg!!! Alsof dus iemand plots van links zijn leven in komt stormen. Dit nemen ze mee in de therapie.
De therapie liep vandaag weer even wat anders; want meneer wilde schijnbaar niet het water in en de therapie werd op de kant gehouden. Ik wist niet precies wat er gaande was, maar zag wel dat Rens blij was en niet zoals vrijdag steeds Naar Huis riep. Hij moest onder andere en emmertje water vullen, naar de waterrat lopen, er ‘voorzichtig’ in gooien en dan weer opnieuw. Rens doet dat dan snel en lomp en wil eigenlijk alleen maar richting Annie gooien. Hij wilde het uiteindelijk helemaal zelf doen maar dan mocht hij het water dus niet naar Annie gooien en voorzichtig in het waterrat gooien. Dat deed hij super goed, maar dat kost hem waarschijnlijk zo veel energie dat hij daarna gek moest doen.

Even knuffelenSensorische therapie

Training op het dok
De fotograaf was er vandaag voor hem dus ik baalde wel dat Rens juist vandaag niet wilde zwemmen met Kanoa. Maar volgens Lindsay komt dat wel goed. Uiteindelijk ging Rens 1 x het water in, riep meteen KOUD! Ze spraken af 1 dansje (rondje draaien) te doen met Kanoa en weer terug. Op de kant ging het sensorische gedeelte verder. Net toen er geklapt werd had ik me omgedraaid (ik dacht dat de therapie al klaar was) en had ik dus zowaar de kus van Kanoa op Rens zijn voeten en mond gemist en had Rens gezegd nog een kus te willen. Uniek!!! En toen was de therapie dus echt klaar.

Zo kan het ook!

Pieter en ik hadden tussendoor app contact, want al heb je dan toch vrij af, los laten kun je het niet. 😃 Om 15.00 uur stond hij dan ook al weer bij het CDTC om de terugkoppeling mee te horen. Lindsay vertelde dat Rens het in het half uurtje voor het na de dolfijn gaan, weer heel fijn had gevonden onder de verzwaringsdeken. Het bij hem helpt om bijv tot 3 te tellen als er weer iets moet gebeuren of als iets klaar moet zijn (stoeien, doen alsof hij slaapt etc). Bij het omkleden had Rens al boze woorden gezegd en benoemt dat hij moe was. Ze besloot hier voor vandaag in mee te gaan en zijn tempo te volgen. Uiteindelijk had Rens dus zelf gezegd dat hij het water in wilde. Zoals Lindsay het zei; maandag is vaak een moeilijke dag zo na het weekend en het gedeelte in het water is bijzaak. Dus nu volledig in gezet aan alles op de kant. Ze denkt dat Rens gebaat is bij SherBorne methode en daar gaan we handvatten voor krijgen. Wat is SherBorne; een methode waarmee kinderen en ouders dmv lichaamscontactspelletjes leren om zorg te dragen voor zichzelf en elkaar, om samen te werken en eigen kracht te ontwikkelen. Hierdoor groeit hun zelfvertrouwen en lichaamsbewustzijn. Ze gaat ons wat spelletjes mailen welke goed voor Rens zouden zijn.
Tijdens de evaluatie waren alle kinderen druk met elkaar aan het spelen. Zo mooi om te zien
dat de zusjes allemaal gewend zijn om een zusjes of broertjes met een beperking te hebben. Het maakt ze allemaal niets uit en alle kids worden meegenomen in het spel!
We hoopten nog even op het terras te gaan zitten voor een gin tonic maar Rens was echt moe dus terug naar het huis. Maud weer verder met huiswerk (tja uitgelegd dat het allemaal in de ochtend doen mogelijk meer rust geeft, maar we proberen het aan haar over te laten) en wij met een wijntje op het balkon! Om 17.15 uur werden Maud en ik bij de Pelican boot verwacht voor een sunset tochtje met de andere deelnemers en ouders. Wij kozen er voor dat Rens met een van ons thuis bleef aangezien Rens alles en iedereen in het water wil gooien. Helaas dus weer eens een gesplitst uitje. Tja Maud wilde dat ik mee zou gaan! Gelukkig nog bij een pgb-er (sommige ouders kiezen er voor om vanuit de pgb een begeleider/verzorger mee te nemen op reis) een reistabletje voor Maud en mij kunnen scoren! Dus hop daar gingen we.

Suus en MaudSuus, Mirre en MaudPret op de boot

Er zouden hapjes zijn tijdens de tocht dus pieter ging met Rens thuis eten. De tocht voer naar de Spaanse wateren, oostkant van het eiland waar de grote huizen staan. Oa een klein eiland wat gehuurd wordt door de rijker der rijken. En het huis van DJ Hardwell. Ik word er altijd ongemakkelijk van om dan zo langs deze huizen te gaan en privacy van deze mensen voor mijn gevoel te schenden . Wat fijn is bij zulke bijeenkomsten is dat je met andere ouders ervaringen kunt delen en veel leert in bijv gebruik van pgb. De kinderen hadden dikke pret tijdens het varen. Helaas bleef het bij 1 klein hapje en begonnen verschillende kinderen te klagen over trek. Het was al bijna half 8.

😀 😀Sunset

Maud en Juda
Toen we om half 8 aan land waren zijn Maud en ik richting de pizzaria gerend om samen een lekkere pizza te eten op het strand! Dat was heel gezellig!!

Pizza eten na afloop

Thuis lag Rens net op bed dus we konden hem nog een dikke kus geven. Pieter had zijn handen wel een beetje vol gehad aan Rens want hij wisselde boos met slaan af naar lief en gezellig.
Nadat Maud nog even bij ons op de iPad had gezeten, is ze naar bed gegaan en wij er vlak achteraan. Het idee was even Netflix kijken maar dat werden voor mij echt heeeeel even! Haha!
Fijne dag allemaal!

Ps ben helemaal in de war met al die tijden. Maar het is nu 18.30 uur in Dubai. Dus borrel ze daar! 😃

1. Marian:
    8 maart 2022
    Hoi Hoi, Lara en ik zeiden al geen bericht. Maar tijden verschillen wel erg. Ga het verslag gauw lezen. Naar hier nu aan de borrel. Dikke kus voor jullie.
  2. Imke:
    8 maart 2022
    Ha ha je moet mijn tips ook wel goed lezen. De boottocht is leuk maar de hapjes zijn ook echt een hapje. Dus daarna gewoon nog eten. Had je gewaarschuwd.
    Balen voor Maud, snap dat ze het stom vindt al dat leren. Wij hadden inderdaad van te voren een sprint gemaakt waardoor ze voorliep. Trouwens nog slim om te checken of ze straks inderdaad zo ver zijn. Rozie liep na de vakantie nog zo'n kleine week voor! op schema. Das ook wat overdreven.
  3. Kristel:
    8 maart 2022
    Soms kan je niet alle tips onthouden die je krijgt. Haah! Maud wilde deze sprint dus niet maken en dat kon ook niet voor de vakantie. Dus dan is het elke dag wat doen.
  4. Margreet:
    8 maart 2022
    Oh jongens, wat een intensieve dagen! En wat goed dat er zoveel tips en handvatten voorradig zijn. Eigenlijk wil iedereen toch voor ieder kind zo’n intensieve week. Even kijken wat er goed gaat en wat er gereset kan worden ;) Doen ze dit ook voor 1.85m lange pubers? Kus daar!
  5. Kristel:
    Vast wel! Zal ik het navragen?! 😆
  6. Edward/Maatje:
    8 maart 2022
    Hi, wat fijn weer om je verhaal te lezen. Wel een pittig dagje zo te horen (jullie zijn hierna weer aan vakantie toe 😁) waarbij gelukkig voor één van jullie beiden wel een beetje ontspanning is tussendoor.
    Blijf nog lekker genieten en ik kijk al uit naar het volgende verhaal 😊
  7. Kristel:
    Dank je wel Maa(r)tje!!! Liefs voor jullie
  8. Marjolein:
    8 maart 2022
    Wat een mooi maar ook pittig avontuur. Goede kijk geeft dit op de obstakels waar jullie dagelijks mee te maken hebben en wat een fijne handvatten krijgen jullie aangereikt. Zo trots op jullie❤️ Dikke 💋💋💋💋 van ons
  9. Kristel:
    10 maart 2022
    Je bent lief!!! We hebben veel bij te borrelen!! Houd het hele weekend 19/20 maart maar vrij 😂😂