Dag 5 op Curaçao/ dag 2 therapie

2 maart 2022 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Dag allemaal,

laten we jullie eerst ontzettend bedanken voor alle lieve reacties! Elke ochtend worden we wakker en lezen we eerst de lieve berichtjes. Dank dank! Dat doet ons super goed en steunt ons in dit hele proces. ❤️

Dag 2 van de therapie is inmiddels achter de rug. Rens werd vannacht om 03.00 uur al wakker, heeft even bij mij gelegen en heeft toen nog lekker doorgeslapen in zijn eigen bed. Rens was duidelijk niet in zijn goede hum. Mijn haren en pieter zijn ogen kregen het even te verduren. Maud wilde lekker even gaan zwemmen met mij en aangezien Pieter boodschappen aan het doen was, moest Rens maar gewoon mee. Eerst alleen maar nee nee , maar toen hij eenmaal in de zee lag en Maud hem uitdaagde op het luchtbed te komen liggen was het dikke pret. Maud gaf daarna zelfs nog een voorstelling in het zwembad en dat vond meneertje geweldig!  Maar daarna tot aan de therapie; dwars. Zoals we Rens kennen; zodra hij het therapie terrein op kwam, een big smile, iedereen even gedag zeggen en knuffelen. Na een kort gesprekje over hoe de ochtend verlopen was, ging hij met Lindsay en Annie aan de slag. Eerst dus binnen ‘spelletjes’ doen en daarna zijn swimsuit aan en hop naar Kanoa (de dolfijn) Pieter en ik merkten vanaf de kant dat er iets gaande was, maar wat werd ons toen niet echt duidelijk. We zagen hem veel met zijn handen in de weer en zijn handen aflikken. Op het dok hebben ze met Rens weer sensorische middelen gebruikt zoals een staafje wat vibreert en tegen zijn handen, wangen en lippen gehouden werd. Tegelijk kon hij in de spiegel zien wat er gebeurde. Daarna nog even het water in met Kanoa en toen was de tijd al weer om. Na het douchen kwam ons vriendje trots op ons af. Hij moest nog wel even binnen gaan opruimen met Annie, maar eerst kregen we een dikke knuffel en kus. Maud was nog in geen velden of wegen te bekennen. Zij was nog druk met het sibbling programma. Ondertussen besprak Lindsay met ons de therapie. Als eerste benoemde ze dat ze het picto bord nog niet had ingevuld en dat Rens wilde laten doen met mogelijk veel hulp omdat het pas dag 2 was. Nou dat was niet nodig want meneer wist de hele volgorde van de therapie al! Super knap. Rens was wel meer onrustig dan de dag ervoor, aaide niet maar tikte met zijn vingers tegen Kanoa aan. Kanoa voelde de spanning feilloos aan en bleef dus wat op afstand. Dat wat wij dus zagen en niet direct thuis konden brengen. Daarom had Lindsay Kanoa wat gelaten en Rens laten ontspannen door hem stevig vast te houden, maar ook lekker rond te draaien in het water. Zoals we weten wil Rens graag stevig vast gehouden worden en ze gaf ons tips hoe we hem konden laten ontspannen, wat ook weer te maken heeft met stevige druk geven bij voeten, handen en hoofd. Het heen en weer schudden van zijn hoofd (wat Rens veel doet bij enthousiasme) heeft schijnbaar te maken met het extra stimuleren van het evenwichtsorgaan, wat Rens als prettig ervaart. Op de vraag of Rens nooit wagen ziek is en van hard rijden of ronddraaien houd, konden we ja zeggen. Dat alles heeft dus met dat evenwichtsorgaan te maken. Rens wilde dus ook steeds zijn handen af likken (zout, geeft ook een tinteling) wat ze vaker zien. Ze moest dus ook zijn kin omhoog houden zodat hij niet te veel naar binnen kreeg.
Rens kwam terug met Annie en kon nog alleen zijn hoofd op de picknicktafel leggen maar bleef de meiden lief aan kijken. Het was weer een super therapie dag geweest. Vervolgens kwam Maud als konijn enthousiast terug. Ze hadden armbanden gemaakt, grapjes uitgehaald en het masker mochten ze lenen voor de happy hour deze avond.

Na de nodige high fives zijn we naar het appartement gegaan om even te chillen. Om half 6 werden we verwacht in het hotel hiernaast voor de happy hour met al het personeel van CDTC, deelnemers en begeleiders/familie. Dat was erg gezellig. Met andere ouders (sommigen komen al voor de tweede of derde keer, omdat de ervaringen en resultaten zo goed zijn) ervaringen en herkenning uitwisselen. Rens bleef lekker bij Pieter op het bankje zitten, Maud speelde verstoppertje met de andere kinderen. Om 19.00 uur gingen we weer weg, koken, eten, nog even filmpje kijken en daarna ging Rens lekker naar bed.

Het was weer een intensieve, maar goede dag! 😃

Lekker op de golven…Voorbereiding op de showRens, Kanoa en LindsayTerug naar het dok voor de nieuwe opdrachtJut en Jul stonden erbij en keken er naarRens volgt het na gesprek wel evenMaud enthousiast over wat zij gedaan heeftRens heeft Lindsay nog even een knuffelWat ben ik?!Oké dan; als jij een foto wil!Chippie en filmpje=chillenDaar gaan we; op naar Happy HourZie ze zitten!

1. Margreet:
    2 maart 2022
    Oh jongens, wat fijn wakker worden iedere dag met dit soort berichten! En wat goed dat ze zo snel al zoveel gedrag herkennen. Ook even een speciale shout naar Maud (lekker rijmschema ook): wat tof dat er een heel programma voor jullie broers en zusjes is. Zet de boel daar maar lekker op stelten! Enne, wie krijgt er uit jouw klas nou de kans op zo’n avontuur ❤️
  2. Maddy:
    2 maart 2022
    Ik kijk er nu al elke ochtend naar uit om jullie verhalen te lezen! Zó leuk om jullie avontuur van dichtbij mee te maken (zo voelt het een beetje)
    Op naar weer een mooie dag ❣️
  3. Ivanka:
    2 maart 2022
    Dag fam. KNOTS😉 Wat fijn om met jullie mee te reizen via jullie prachtige verhalen, groetjes uit het 🥶koude Nederland.
  4. Marian:
    2 maart 2022
    Ik kijk ook ‘s morgens als eerste of er een bericht van jullie is. Op de bank met een kopje koffie en dan lezen.
    Tot morgenochtend ha ha.
    Rens knap hoor. Ga zo door.
    Fijne dag
    Marian (Oma Jewel)
  5. Bea:
    Hoi hoi
    Wat een avontuur!! En geweldige foto’s. Ik kijk uit naar het volgende verslag

Knuffel uit zeeland
  6. Lara:
    2 maart 2022
    Good morning allemaal, wat een mooie dag weer gister. En fijn dat ze zo snel al dingen kunnen plaatsen en aan jullie kunnen terug koppelen SUPER ! En whouuww Maud je ziet er prachtig uit heb je er ook mee geslapen ;)
  7. Rafaël:
    2 maart 2022
    Hi lieve Kris, wat speciaal om jullie bijzondere avontuur op deze manier mee te mogen beleven in ons zo geliefde caribbean. Liefs Raf
  8. Christien:
    2 maart 2022
    Hoi lieve familie . Wat ontzettend leuk dat we beetje mee mogen genieten met deze bijzondere reis. Ik kijk iedere dag uit naar jullie reisverslag
    Liefs en knuffels van ons A&C .
  9. Edward/Maatje:
    2 maart 2022
    Hoi hoi, wat een mooi verhaal weer over een intensieve maar ook weer leerzame dag zeg. En wat doet mijn maa(r)tje het goed 😊zo fijn om te lezen en zien.
    Nu even kijken wat ik vanmiddag ga doen 😉.
    Lieve groetjes en knuffel voor Rens
  10. Esther:
    2 maart 2022
    Wat super leuk om te lezen!! Wat doet Rens het goed en wat goed om te lezen wat bepaald gedrag kan betekenen. Leuk hoe fijn jullie het hebben met elkaar!

Heel veel liefs, Esther (logo)
  11. Margriet Loos:
    2 maart 2022
    Lieve allemaal, wat zijn jullie een super avontuur aan het beleven. Top. Voor Rens, maar ook voor maud fijn dat er een programma is!
    Jullie als ouders doen dit toch maar even, respect.
  12. Afke:
    2 maart 2022
    Wat mooi, fam Kots, dat jullie dit doen. En er zoveel uit halen
    Zo knap van die dolfijnen 🐬. Echt waanzinnig.
    Buiten dat, geniet van dit mooie eiland
    Groetjes afke en opa brandweer
  13. Lisanne:
    Lieve Kris,

Wat een prachtige reisverslagen. Wat een wonder dat de dolfijnen hem zo goed aanvoelen. Ik gun jullie elke dag een stapje vooruit!

Veel liefs en vergeet ook niet te genieten met elkaar 💗
  14. Ricardo:
    3 maart 2022
    Wauw wat mooi zeg, samen op missie op Curaçao. Top dat we mee mogen kijken. Wat overheerst in mijn beleving is de liefde die tussen jullie aanwezig is. En dat jullie keiharde doorzetters zijn, dat zie ik ook. Veel succes en plezier toegewenst vanuit een koude Achterhoek.